Picasso’nun Guernica Tablosu Neyi Anlatır?

(4 oy) 2/5 1197
Yorum Yaz


Tüm sanatçılar gibi İspanyol ressam ve heykeltıraş Pablo Picasso (1881-1973) da savaşları ve çekilen acıları konu edinen çalışmalar yapmıştır. “Guernica” isimli bu eserinde sanatçı Nazilerin İspanyol İç Savaşı sırasında gerçekleştirdiği Guernica Bombardımanını anlatmaktadır. Ressam bu eserlerinde, İspanya’yı acı ve ölüm okyanusuna batıran askeri sınıfa duyduğu nefreti göstermektedir. İşte burclar.net olarak Picasso’nun Guernica Tablosu Neyi Anlatır? sorusuna cevap arıyoruz.

Guernica Tablosu Hangi Durumdan esinlenmiştir?

Picasso’nun en ünlü eserlerinden biri olan Guernica Tablosu, ismini 1937’de İspanyol  İç Savaşı sırasında İspanyol Milliyetçi Güçlerinin yönlendirmesiyle Alman ve İtalyan savaş uçakları tarafından bombalanan Kuzey İspanya’daki Guernica köyünden almıştır. Bu saldırıda 1.600’den fazla kişi hayatını kaybetmiş, çok daha fazlası da yaralanmıştır. Köy stratejik bir konuma sahip olmamasına rağmen bombalanarak bir nevi gövde gösterisi yapılmıştır. Bombalamayı trajik kılan en önemli nedense erkekler savaşta olduğu için köyün hemen hemen tamamının kadın ve çocuklardan oluşmasıdır. Tüm bunlar bu olayı insanlık dışı kılmaktadır.

Cumhuriyet destekçisi olan Picasso, İspanyol Cumhuriyet Hükûmeti tarafından aynı yıl Paris’te yapılacak olan Dünya Fuarı’ndaki Uluslararası Sanat ve Teknoloji Sergisi’nde sergilenmek üzere bir büyük duvar resmi yapması için görevlendirilir. Bu sergi için Guernica’yı üreten Picasso, bu eseriyle savaşın beraberinde getirdiği trajediyi ve masum insanlar üzerinde yarattığı acıları vurgulamaktadır. Dünya çapında anıtsal bir statü kazanan bu eser savaş trajedilerini anımsatan bir görsel, savaş karşıtlarının tüm dünyada sembolü ve barışın simgesi haline gelmiştir.

Guernica Tablosundaki Semboller ve Anlamları

Eserde sanatçı insanları, hayvanları ve binaları karmaşa ve şiddet içinde çarpık formlarda, içe dönük fakat etkili bir kompozisyonla yansıtmıştır. Kapalı bir oda içinde geçen resmin solundaki açık renkli arka plana doğru figürlerde bir yöneliş varken bu yönelişle birlikte bu duvarın ortadan kalktığı ve odanın doğrudan dışarıya açıldığı hissi uyanmaktadır.

Boğa Figürü

Resmin en solunda yer alan boğa figürü en dikkat çekici figürlerden biridir. Kızgın boğa figürü, o tarihlerde bütün dünyada gelişen milliyetçilik akımının sembolü gibidir. Aynı zamanda İspanyol kültürünün önemli simgelerinden biri olan boğa figürünün kuyruğunun alevler ve tüten duman şeklinde yapılmış olması savaşın yaşayan iç işaretidir.

Ölü Bebeği Tutan Kadın Figürü

Boğanın hemen altında kollarında ölü bebeğini tutan kadın figürü acı içinde çığlık çığlığa haykırmaktadır. Bebeğin cansız başı, kolları ve ayakları kısacası ölü ve savunmasız bedeni kadının kollarından sarkmaktadır.

At Figürü

Guernica Tablosu tam ortasında ise karnının bir yanından girmiş ve öbür yanından çıkmış bir mızrak olan at acılar içinde kişnemektedir. Bu at figürü İspanya’nın acı çeken insanlarını temsil etmektedir.

Ölü Adam Figürü

Atın hemen altında yerde yatan ve vücudu parçalara ayrılmış ölü bir adam yer almaktadır. Bu figür kopmuş kolundaki eli ile kırık bir kılıç tutmakta, tuttuğu bu kılıçtan ise bir çiçek filizlenmektedir. Bu filiz geleceğe dair umutların varlığını göstermektedir. Adamın diğer kolunun açık avucundaki kesikler ve izler ise işçi/köylü sınıfını simgelemektedir.

Ampul Figürü

Atın başının hemen üstünde göz şeklini almış bir ampul yanmaktadır. Bu ampul genellikle işkence odalarında yakılan ampullere dair bir semboldür. Aynı zamanda İspanyolca ‘da ampul anlamına gelen “bombilla” nın ikinci anlamı olan bombaya dair de bir göndermedir. Ampul Tanrı’yı da temsil etmektedir. Bu insanoğlunun savaş ve şiddet karşısında tanrıya sığınmaktan başka bir çaresi olmadığını vurgulamaktadır. Sanatçı aynı zamanda tanrıyı insan yapımı bir araçla ifade ederek aslında tanrıdan gelecek hiçbir kurtuluşun olmayacağını yani tanrının da çaresizliğini anlatmak istemiş olabilir.

Gaz Lambalı Kadın Figürü

Atın sağ tarafında endişeli yüzü ile küçük bir pencereden içeri süzülen bir kadın figürü yer almaktadır. Bir eli ile tuttuğu umudun simgesi olan gaz lambası yanan ampule çok yakın bir yere yerleştirilerek her iki ışık arasındaki çatışma vurgulanmak istenmiştir.

Diğer Kadın Figürü

Gaz lambalı kadın figürünün altında soldan sağa doğru hareket eden ve ampulün ışığına boş bakışlarla kilitlenmiş bir kadın figürü daha yer almaktadır. Geriden gelen bacağının bozulmuş şeklinden yaralı olduğu ve ancak diğer eliyle bacağını destekleyerek ilerleyebildiği düşünülebilir. Bu figür savaşta yaralanmış çaresiz insanları simgelemektedir. Sanatçı yas tutan kadının, atın ve boğanın dillerini hançer şeklinde resmederek bir nevi bağırma ve çığlıklara gönderme yapmış, böylece çekilen açılar içinde haykırışı simgelemek istemiştir.

Beyaz Güvercin Figürü

Boğanın ardında yer alan duvara kazınmış bir beyaz güvercin motifi görünür. Güvercin, kanatlarından birinde barış simgesi bir zeytin dalı tutarken gövdesinin üzerindeki açıklıktan ortama beyaz renkli bir ışık yaymaktadır. Bu ışık da tıpkı gaz lambası ışığı gibi umudu simgelemektedir.

Uçak Görünümlü Adam Figürü

Resmin en sağındaysa alevler içinde çığlık atan ve sağ eli bomba atan savaş uçaklarına gönderme yapmak için uçak görünümünde resmedilmiş bir adam figürü görülmektedir. Bu figürün bir yanı herkesi yok ederken diğer yanı acılar içinde kıvranmakta ve yaşanan acıları özetlemektedir.

Açık Kapı Figürü

Resmin sağ kenarındaki koyu renkli duvar üzerinde yer alan açık kapı resimdeki odanın varlığını doğrulamaktadır. Bu kapı ayrıca resmin içinde sıkışıp kalanlar için bir kaçış yolu veya bir umut vaat ederken aynı zamanda nereye açıldığı belli olmayan bu kapının bir anlamda yaşanan olaylara kayıtsız kalındığını işaret ettiği de düşünülebilir.

Bunlar sadece gözle görülebilen figürlerdir. Bunlardan başka Guernica tablosu gizli figürler de içermektedir. Bu figürden ilki:

Kafatası Figürü

Atın gövdesi üzerinde yer alan ve ölümü simgeleyen kafatasıdır.

Boğa Kafası Figürü

Atın hemen altında yer alan ve karnını deşen ikinci bir boğanın kafası (Boğanın burnu atın dizi yere dokunan bacağının diz noktasındadır ve kafası hafif sağa doğru çevrilmiştir ve boğanın boynuzu atın göğsüne saplanmış durumdadır

Amacı katliamı dış ve iç yüzüyle seyirciye yansıtmak olan Picasso bu amaçla bu eserinde savaşın insanı nasıl hayvani boyutlara indirgediğini vurgulamaktadır. Boğa figürleri savaşın insani ve hayvani yönlerini birden vurgulamaktadır. Soldaki boğa durmuş acı içinde haykıran kadını izlerken diğer gizli olan boğaysa atın gövdesini deşmektedir.

Picasso Guernica Tablosu ile ilgili şunları söylemiştir:

“İspanyol mücadelesi gericiliğin insanlara ve özgürlüğe karşı savaşıdır. Benim bir sanatçı olarak tüm hayatım gericiliğe ve sanatın ölümüne karşı sürekli bir mücadeleden ibarettir. Nasıl olur da bir an herhangi biri gericiliğe ve ölüme destek verdiğimi düşünebilir?… Üzerinde çalıştığım panelde – ki ona Guernica adını vereceğim – ve diğer tüm eserlerimde İspanya’yı bir acı ve ölüm okyanusunda boğan askeri sınıfa karşı duyduğum iğrenmeyi ifade ediyorum.” (Meral Batur-YLT)