Eugéne Delacroix –  Halka Yol Gösteren Özgürlük Resmi

(0 oy) 0/5 26
Yorum Yaz


Sanat tarihindeki en ünlü ihtilal sembollerinden biri de Eugéne Delacroix –  Halka Yol Gösteren Özgürlük Resmi dir. Konusunu, Bourban Kralı X. Charles’ın tahtını Orleans Dükü Louis-Philippe’e bıraktığı Temmuz 1830’daki Paris ayaklanmasından alan resim, 1831 tarihli Salon Sergisi’nde sansasyon yaratmıştır. Delacroix, önemli bir anı betimlemiştir: 28 Temmuz’da cumhuriyetçi isyancılar önlerindeki son barikatı da yıkmışlardır. Özgürlük figürünün elindeki üç renkli bayrakta (piramidin tepe noktası) ve yerde yatan figürlerin üzerinde yer alan kırmızı, beyaz ve mavi renklerle sınırları seçilen, resmin merkezindeki piramidal çerçeve sayesinde sahnenin dramatik vurgusu artırılmıştır. Bu yapı, Delacroix’nın da figürlerden biri olarak poz verdiği Medusa’nın Salı (1819) adlı resimde Géricault’nun kullandığı yapıya benzemektedir. Delacroix, bu resimde, modernizmle alegoriyi akıllıca dengelemiştir.

Halka Yol Gösteren Özgürlük Resmi Analizi

1830 devrimi sanatçıya, ünlü yapıtı barikatlar üzerinde özgürlük (1830) için esin kaynağı olmuştur. Alegorik bir anlatımda sunan resim, Fransa’daki özgürlük ateşinin görsel bir bildirisi sayılmıştır.

Delacroix’nın yaptığı bu barikat tuhaftır. Resmin tam ortasından geçmesine rağmen göze çarpmaz. Aslında karakterlerinin üstünde durduğu bir sahne gibidir. Sanatçı barikata özel bir önem arzetmiştir. Resmin sol tarafında barikatı oluşturan parçalardan birine belirgin bir şekilde kırmızıyla imzasını atmıştır. Böylece kendini efsanevi bir tabloyla ifade etmek zorunda kalan ressam olarak kimliğini beyan etmiştir.

Resimde sürükleyici bir kuvvet vardır, adeta Fransız millî marşı marseyyez duyuluyor gibidir. Rubens’i andıran bir görünüş vardır ve renkler de Rubens’deki kadar ateşlidir. Daha önce, Özgürlüğün halka önderlik ettiğini, resimde Romantizm akımının önde gelen imzalarından biri olarak benimsenen Delacroix canlandırmıştır. Özgürlük, bir Roma Tanrıçası gibi betimlenmişti. Delacroix ‘şiddeti görselleştirmişti bu çalışmasında. Halk yollardaki engelleri yıkıyor, insanlar ölüyor ama sağ kalanlar Tanrıçanın bayrağı altında elde silah savaşmayı sürdürüyordu.

Bu resim 1968 Mayıs’ında birçok afişe konu olmuştur. Bugün Fransa’da şehir meydanlarında ve belediye binalarında heykelleri, madeni paralarda rölyefleri ve posta pullarında resimleri yer alır.(E.Elmascan-YLT)